Namn

Äkta/oäkta Bostadsrättsförening
Äkta

Föreningen tillåter delat ägande

Föreningen tillåter juridisk person som köpare
Nej

Föreningen äger marken

Allmänt om föreningen
Brf Hembygden förvärvade år 2003 fastigheten Nordstaden 13:16. Fastigheten består av adresserna Packhusplatsen 4A & B, Postgatan 1, Postgatan 3 samt Smedjegatan 3.Adresserna Packhusplatsen 4A, Postgatan 1 och 3 byggdes ursprungligen omkring förra sekelskiftet, Smedjegatan 3 ännu tidigare. Här var under många år ett Hotell Hembygden och runt 2003-2004 totalsanerades och renoverades samtliga nämnda adresser av JM. Samtidigt nybyggdes ytterligare en fastighet Packhusplatsen 4B av JM. Sammanlagd lägenhetsyta är 5.336 kvm fördelat på 50 st lägenheter. Föreningen äger sin egen mark och påverkas därför inte av eventuellt höjda tomträttsavgälder. Föreningen följer en långsiktig underhållsplan. En gästlägenhet med kokvrå finns att hyra, 2 cykelförråd samt ett mycket välskött återvinningsrum. Hemtrevlig stenbelagd innegård med växter och utemöbler som tas väl om hand.

Lägenhetsfördeling är enligt följande:
2 rok - 22 st
3 rok - 17 st
4 rok - 5 st
5 rok - 6 st

Föreningens ekonomiska förvaltning sköts av Nabo och den tekniska förvaltningen sköts av SBC.

Parkering
Bostadsrättsföreningen disponerar 3 parkeringsplatser för medlemmarnas korttidsparkering vid lastning och lossning och andra korttidsärenden (max 1 tim). På grund av upprepade tidsöverträdelser formaliserades användandet av platserna under våren 2015 med Securitas som bevakningsföretag. Föreningens medlemmar har rätt att söka tillstånd till boendeparkering hos Göteborgs Kommun, område C4. Det finns även möjlighet att hyra garageplats i Kungsgaraget via Apcoa (https://www.apcoa.se/parkering-i/goeteborg/kungsgaraget/) eller vid Postgatan 18 via Parkering Göteborg (https://www.parkeringgoteborg.se/uthyrningsomraden/p/postgatan-18--4009/).

Bredband och TV
Bredband 1 Gbit/s via Bahnhof och Allente Basic TV-paket ingår i avgiften.

Postadress (digital brevlåda):  BRF Hembygden, Nabo 22658, FE 617, 107 76  Stockholm

E-Post till ordförande:

Ladda ned